Закон про таксі в Україні розглянуть вже у вересні – нардеп Дубневич

Український ринок таксі унікальний – в хорошому сенсі. Експерти ринку відзначають високий попит і одночасно високу конкуренцію, які його і сформували в нинішньому вигляді. У Києві таксі дешевше, ніж в будь-який з сусідніх столиць – і більшості країн Європи. Диспетчерські служби таксі багато років обмінюються замовленнями, як наслідок, число відмов при замовленні машини мінімально. У Москві, наприклад, такого досі немає.

Коли Uber заходив на український ринок, в великих містах уже понад рік працював його український аналог – Uklon, сервіс замовлення автомобіля по смартфону. Це показовий підсумок, який показує, як конкуренція і попит формували інноваційний ринок.

Як наслідок, державне регулювання сфери не встигає за розвитком технологій і моделей бізнесу на цьому ринку. Ярослав Дубневич, голова Транспортного комітету Верховної Ради, пояснює: оскільки регулювання і контролю немає, серйозно страждає безпеку пасажирів. Медіа останнім часом публікували цілий ряд історій про жертви аварій за участю таксі. Люди страждають. Мало того – вони часто не отримують компенсації за збиток. Водії-нелегали, а також диспетчерські служби не поспішають з подібними компенсаціями, оскільки діючі закони залишають їм таку можливість. При цьому традиційні способи – ще більше посилити правила, сильніше зарегулювати ринок – не спрацюють. Тому законодавство в сфері таксі повинно бути таким же гнучким, як і сам цей ринок.

«Зараз у нас ситуація наступна: 85% водіїв працюють нелегально. За іншими оцінками – 90%. А що значить нелегальна робота? Це означає, немає ніяких гарантій, що транспортний засіб справно, що водій адекватний, це означає, таксі не платить державі ніяких податків, ризики пасажира в разі ДТП ніким не застраховані, – каже Ярослав Дубневич під час круглого столу в Транспортному комітеті ВР. – Не думаю, що цю проблему можна вирішити якось інакше, чим зацікавити таксистів працювати за загальними правилами, єдиним для всіх. Зараз справа йде інакше: у нас є таксисти, що працюють за ліцензією, легально. Ліцензія крім головного болю їм майже нічого не дає. Заробляють вони менше, тому що платять податки. Тому велика частина водіїв таксі пішла в тінь. І продовжує йти. Якщо ми ще більше закрутимо гайки з перевезеннями, ще частина таксистів піде в тінь. Тому нам потрібен іншого роду закон – який би робив роботу легальних таксистів вигідною, привабливою ».

У Верховній Раді зареєстрований законопроект, який повинен був врегулювати ринок таксі (№3107, автори – Андрій Вадатурський, Олег Медуниця та ще 14 депутатів). В якійсь мірі він революційний – надає статус водіям-нелегалам (в тексті вони названі «водії за викликом»), а значить і певні права. Ярослав Дубневич каже, що автори шукають правильний підхід – як зацікавити водіїв працювати легально, які переваги вони отримають, отримавши ліцензію. Наприклад, в законодавстві вже є певні механізми для легальних таксистів (право проїзду по смузі громадського транспорту, парковка на виділених стоянках для таксі, пріоритет при парковці біля аеропортів і вокзалів). Але цього замало. Потрібно створити такі умови, щоб водій об’єктивно захотів «легалізуватися».

Другий важливий момент – врегулювати статус таких сервісів, як Uklon або Uber. Той же Uber зареєстрований в Україні, як маркетингова компанія ,. Відповідно, важко зобов’язати її нести яку б то не було відповідальність за пасажирів, що довірилися їй.

У законопроекті подібних сервісів передбачається надати статус «інформаційно-диспетчерської служби». Вони повинні надавати інформацію контролюючим органам – в тому числі про водіїв, які з ними співпрацюють. Ті, в свою чергу, повинні скласти єдиний реєстр перевізників таксі.

Нюанси законопроекту обговорювалися на круглому столі за участю всіх зацікавлених сторін – профспілок таксистів і громадських організацій, які відстоюють їх інтереси, диспетчерських служб, таких як Uber, і контролюючих органів: Укртрансбезопасності, Нацполіціі, Госфіскальной службі, Мінінфраструктури. В даному випадку Транспортний комітет виступив в якості модератора: зібрати всіх зацікавлених осіб і запропонувати висловитися. Якщо необхідно, внести зміни – перш, ніж виносити проект на розгляд Верховної Ради.

«Було б неправильно, якби ми, в Транспортному комітеті, взяли доопрацювання законопроекту на себе. Наша мета полягала в іншому – зібрати всіх, хто дійсно пов’язаний зі сферою таксі, разом сісти і подумати, що і як слід змінити в тексті. Тобто, Транспортний комітет постарався виступити виключно в ролі модератора спору, в якому повинна народитися істина. І думаю, вийшло », – зазначає Ярослав Дубневич.